contract

Vyjednajte si, čo potrebujete

Ako na to? Stačí používať správne slová a dávať si pozor na to, ako pôsobíte. K tomu ešte pridávame tipy, vďaka ktorým vyjdete z každej debaty ako víťaz!

1. Nasaďte správny tón

Tón, ktorý použijete určí hneď na začiatku atmosféru. Pomocou nastavenia hlasu môžete preniknúť do mysle partnera a zmeniť jeho emocionálny postoj – z nedôverčivého na dôverčivý, z nervózneho na kľudný.

Vsaďte na pozitívny a hravý tón. A usmievajte sa! Úsmev má vplyv na tón hlasu a vníma ho aj človek, s ktorým komunikujete telefonicky.

2. Zrkadlite

Zopakujte posledné tri slová, alebo aspoň jedno kľúčové z toho, čo práve povedala protistrana. Prečo to bude mať efekt? Pretože ľudia sa boja odlišného a priťahujú rovnaké – zrkadlením vyvoláte dojem, že ste na jednej lodi. Prinútite druhú stranu, aby sa vcítila do Vašej situácie.

3. Neponáhľajte sa 

Keď si idete tvrdo za svojím a snažíte sa čo najrýchlejšie presadiť svoje záujmy, tak si iba kazíte svoju reputáciu. Presvedčiť protivníka, že Vaša požiadavka je správna, vyžaduje čas.

4. „Nie“ je iba začiatok

Predstavte si, že ste požiadali šéfa, aby Vám zvýšil plat. On však odvetil, že to nejde. Nezúfajte. Jeho negatívna odpoveď neznamená nie. Práve naopak, začína sa ňou Vaša vyjednávacia misia! Spýtajte sa ho, čo môžete urobiť, aby sa táto situácia zmenila. Prinútite ho sa nad tým znovu zamyslieť a dozviete sa, aké kroky musíte spraviť, aby ste nabudúce uspeli.

5.  Získajte jasnú odpoveď 

Niekedy sa môže stať, že Vás protistrana ignoruje. Napríklad ste klientovi poslali štyri maily s návrhom spolupráce a on neodpovedal ani na jeden z nich. Zostáva Vám niečo iné, ako sa klientovi vnucovať? Áno! Pošlite mu ešte jeden mail v tomto znení: „Takže ten projekt vzdávate?“ Tým druhého človeka prinútite, aby svoje mlčanie začal obhajovať. Odpoveď Vám príde rýchlejšie, ako by ste čakali.

6. Nalaďte si protistranu

Aj keď na Vás niekto slovne útočí, nenechajte sa vytočiť. Hnev Vás k úspechu neposunie. Odmlčte sa, pokúste sa zvládnuť zlosť a potom hovorte ďalej.

7. Stojte si za svojim

Neprijímajte kompromis – napr. služobný telefón namiesto vyššieho platu – zabránite tým dosiahnutiu toho, čo ste pôvodne chceli. Šéf bude mať pocit, že uspokojil Vaše požiadavky, avšak nebude to pravda. Nebojte sa teda odpovedať: „Ďakujem, ale toto nie je pre mňa“.

 

Zdroj: www.cosmopolitan.cz (august 2016)