0114477
február 2016

NEDAJTE SA VYTOČIŤ. TOTO SKROTÍ VÁŠHO ŠÉFA

Niektorí šéfovia sú nerozhodní, iní zas pracujú do roztrhania a žiadajú to aj od iných, ďalší sú prehnane milí… Čo s nimi? Takto ich zvládnete.

Vedúci oddelení, či firiem dokážu niekedy priviesť svojich pracovníkov do zúfalstva. Niektorí sú nerozhodní, iní zas kontrolujú každý krok svojich zamestnancov a ďalší sú doslova agresívni. Buď sa chcú dostať vyššie za akúkoľvek cenu, alebo sa obávajú konkurencie, ktorá ich môže vystriedať.

Aký typ šéfa máte vo firme a viete ho “zvládnuť” ?

ANTISOCIÁLNY TYP ŠÉFA

Tento šéf dáva pozor, aby si držal odstup od zamestnancov. Má zatvorené dvere na kancelárii a na rozhovor vás prijme, iba ak máte dohodnutý termín. Ak vidí podriadených vo výťahu, radšej si počká na ďalší. Pôsobí arogantne a odmietavo.
Čo sa za tým skrýva? Rozumie sa svojmu odboru, ale nie tomu, ako viesť ľudí.
Čo na neho platí? Nedajte sa jeho spôsobmi odstrašiť a pomôžte mu dostať sa z izolácie.
– pokúste sa ho lepšie spoznať (napríklad opatrne sa ho pýtajte, aký mal víkend)
– aj keď má dvere zatvorené, nebojte sa zaklopať a vojsť, keď potrebujete niečo vyriešiť
– pri náhodnom stretnutí, napríklad na chodbe, ho nezaťažte množstvom problémov, je to odstrašujúce
– povedzte mu otvorene, čo je pre vás dôležité a pochváľte ho, tým ho obmäkčíte

„PRÍTULNÝ“

Nikdy nezabudne na narodeniny zamestnancov, namiesto „žiadania“ vždy o niečo „prosí“. Zo začiatku je na jeho oddelení dobrá nálada, avšak neskôr to zamestnanci začnú zneužívať a robia si, čo chcú.
Čo sa za tým skrýva? Chce, aby ho mal každý rád. Má strach, že jeho zamestnanci sa budú na neho za jeho rozhodnutia hnevať. Preto necháva jednoducho všetko tak.
Čo na neho platí? Nezneužívajte svojho šéfa a podporte ho v rozhodnosti. Žiadajte jeho rozhodnutia priateľsky, ale aj dostatočne razantne a presvedčivo. Nedajte sa odbiť milými nezáväznými slovami.
– keď vám chce šéf pri práci pomáhať, nenechávajte všetko len na neho
– nediskutuje s ním o všetkých súkromných veciach, nemusí vedieť o každej drobnosti
– keď sa hnevá, ignorujte ho, ale zostaňte milý

NEDÔVERČIVÝ ŠÉF

Stále chodí okolo a pozoruje vás, aj malá chyba (napríklad chýbajúca čiarka v prezentácii) znamená pre neho koniec sveta.
Čo sa za tým skrýva? Potrebuje kontrolu a má strach z rizika. Preto vyžaduje, aby zamestnanci nerobili neočakávané veci, napríklad presadzovali vlastné myšlienky.
Čo na neho platí? Mali by ste uznať jeho obavy. Má to jednoducho v povahe a nič sa s tým asi nedá robiť.
– buďte až príliš pozorní. Napríklad pri začiatku práce, to ho upokojí
– musíte prijať, že chce mať všetko perfektne usporiadané, zoradené a založené
– pri obhajovaní svojej práce argumentujte vždy faktami, nie pocitmi
– pokiaľ je toho na vás veľa a nedá sa to zniesť, zmeňte zamestnanie

UHÁŇAČ

Je vždy dostupný, ale nikdy nemá čas. Jeho príkazy sú stručné. Neskôr však pri kontrole má už veľa času.
Čo sa za tým skrýva? V skutočnosti naozaj veľa pracuje. Žije ako vo „vákuu“ a realita sa k nemu dostáva len čiastočne.
Čo na neho platí? Ukážte mu, že je dôležité a má zmysel, aby mal na vás viac času.
– zopakujte, čo vám hovorí tak, aby vám to dávalo zmysel. Takto zredukujete nedorozumenia
– pri neurčitých pokynoch sa ho radšej konkrétne opýtajte, čo presne chce a v akom termíne
– povedzte mu, aké bolo dôležité to, že ste sa porozprávali, pre váš pracovný výsledok. Takíto šéfovia totiž majú často pocit, že ich výkon nikto nevidí a neocení ho.

EGOCENTRIK

Rád ľudí ponižuje alebo sa zbavuje tých, ktorí mu stoja v ceste za jeho postavením. Uráža, intriguje, klame. Rád napáda spolupracovníkov, bojí sa ich konkurencie.
Čo sa za tým skrýva? Strach! Prácu vidí ako existenčný boj na život a na smrť a cíti sa ohrozený. Neverí na dobro v ľuďoch – kolegialitu, férovosť.
Čo na neho platí? Rozpoznajte, že je slabý. Potrebuje vás, aby si zvýšil svoje ego.
– nedajte sa zastrašiť a rozhnevať jeho rôznymi zákernými psychotrikmi – raz je milý, inokedy je studený ako ľad.
– pousmejte sa, keď zúri, pretože tým ukazuje, že stratil kontrolu
– zapisujte si a hláste jeho nedostatky – napríklad personálnemu oddeleniu alebo vyššiemu nadriadenému
– obmedzte priamy kontakt čo najviac. Ak to nejde, dajte sa preložiť na iné oddelenie

Postoj šéfov k podriadeným formuje aj vzťah pracovníkov k firme, zamestnávateľovi. Prieskumy ukázali, že napríklad v Nemecku až 85 percent zamestnancov má slabý citový vzťah k firme v ktorej pracujú. A pracovať by sa malo s radosťou a nie pod tlakom a stresom.

Zdroj: hnonline.sk

Share on FacebookShare on LinkedInEmail this to someone

Dovolte nám nájsť vám novú prácu

Pošlite nám váš životopis, zaberie vám to menej ako jednu minutu.